info, råd og tips til at bestå den nye digitale teoriprøven

Info om den nye digitale teoriprøven ( se tips til at bestå længere nede på siden)

​Du kan tidligst gå til teoriprøve en måned før man fylder 17 år.


🌈Grøn Køreskole har lavet nogle gode råd til teoriprøven læs mere "længere nede" (læsetid små 10 minutter, de er givet godt ud).⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️


* Øve dig til du har under 3 fejl. dette anbefales (kræves at der øves i god tid)

Man kan handle, Man kan træne, man kan øve sig til mester.

* Kom til prøvestedet i god tid 

*Vigtigt Husk Dit Gyldigt Id: Gyldigt pas og MitID

Se vejledningen på bagsiden af ansøgning om kørekort.

Husk alle papir:

-Ansøgning om kørekort med billede (kun almindelig elev og personer uden kørekort)

-Kørelærers lektionsplan  (kun almindelig elev)

(Ikke dit førstehjælpsbevis eller evt. forældresamtykke – det er allerede godkendt)


Prøvelokalet lukkes ved mødetid, så kom derfor i god tid ! De elever der møder for sent og efter prøven er begyndt, kan ikke få adgang til prøvelokalet og må have en ny tid med nyt gebyr.


Du skal også betale et nyt prøvegebyr hvis du fremmøder uden dine papir er i orden, bl.a skal du kunne fremvise gyldigt Id.

​Se priser her


Efter Teoriprøven Kontakt din kørelærer og planlæg det videre forløb.

Det er vigtigt du tage alle papir med til Grøn Køreskole igen. f.eks. Næste, Teori, kørelektion eller Køreteknisk anlæg. Evt . Sammen med udleveret teoribog + evt. andet udleveret hjælpe materiale.

Hvis dine papir glemmes vil du blive afvist, mod betaling for bookning af spildt tid og ekstra mere arbejde!

Det kan desværre også ske At teoriprøve ikke beståes, så koster det nyt prøvegebyr for ny booking af teoriprøven. Se aktuelle pris her.

 Snyd giver et halvt års karantæne.


En digital teoriprøve


Prøven har normalt en varighed på ca. en halv time.

​Det er kun prøvesagkyndige og aspiranter, som har adgang til prøvelokalet under prøven.


På en skærm skal du løbende udfylde et afkrydsnings skema til besvarelse af billedeserien og spørgsmål, du skal svare x ud fra de rigtige spørgsmål, som passer til hvert trafiksituation. eller færselslov spørgsmål.

Prøven foregår på en 24 tommer trykfølsom skærm (man skal sætte et til flere X) den varer ca. ½ time, og ​Ingen brug af hjælpemidler.


Man logger ind via MitID

Du vil få vist 2 "prøve" billeder før selve teoriprøvens start. så man kan få ro på nerverne.


Du får tydeligt at vide, hvornår den rigtige prøve begynder og du afslutter den selv ellers stopper den selv ved 25 min.


Du vil få forevist en billedeserie på 25 billeder, spørgsmålene er via tekst men også indtalt på lyd, og der vil være fra 2 til 4 spørgsmål til hvert billede.

Det er meget vigtigt du læser ordenligt hvad der står.


Når du er færdige med teoriprøven: 🙈🙉🙊


Der kan godt gå en halv time inden man får svarene. Prøven bedømmes af færdselsstyrelsens automatiske rette-skema. og resultatet sendes bl.a via digital post.


Teoriprøven gælder i 12 måneder.


Du må have op til 5 fejl - har man over 5 fejl er man ikke bestået og må op til en ny prøve.


De elever, der ikke har bestået, skal have oplyst hvilke emner i undervisningsplanen, der er fejlagtige eller utilfredsstillende.​​ Grøn Køreskole vil meget gerne vide hvilket spørgsmål der har gjort dig usikker- for løbende kvalitet sikring.

Bliv helt klar til dine teoriprøve

råd og tips til at bestå den digitale teoriprøven

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 

Du kommer kørende, pludselig fryser et animeret trafiksituation, og der spørges: "Hvordan vil du fortsætte her?"

Det kan også være, at der bliver spurgt ind til en lovregel, f.eks. parkering, lys eller alkohol.


For at være sikker på at bestå skal du øve disse sanser:


Hvor hurtigt kører du?

Du skal altid køre med den højest tilladte og forsvarlige hastighed. Det kan også være, at du ser en advarselstavle med glatføre; så skal du nedsætte hastigheden, hvis der er vand på vejen, men ikke nødvendigvis, hvis vejen er helt tør.


Det kan også være, at du får at vide, at du kører 50 km/t på en vej, hvor du må køre 80 km/t. Så har du allerede sat farten ned. Det vil f.eks. ofte være tilstrækkelig fartnedsættelse til et sving.


Bremse eller standse?

Bremse og standse er ikke det samme. Når du bremser, nedsætter du farten ved at træde på bremsepedalen hurtigt.


Foden til bremsen = så er du klar til at bremse, du vil også køre langsommer fremad og hvis der kan ske noget uventet, f.eks. ved børn eller tæt kørsel ved biler. kan du bremse hurtigt.


Når du standser, træder du på bremsepedalen, indtil bilen holder stille. Men må du standse her? Der er mange regler inden for standsning og parkering, som er værd at kigge nærmere på. f.eks. er der 7 forskellige situationer hvor du må standse, men ikke parkere.


Overhaling?

"Du er ved at indhente bilen foran, der kører langsomt."

Så må du køre hurtigt, og hvis der er fri overhalingsstrækning, skal du overhale med det samme. Men pas på forhindringer, f.eks. bagfrakommende, modkørende, forbud mod overhaling. Hvis du IKKE overhaler bilen med det samme, skal du bremse ned til lavere hastighed. Bemærk, ved fuld spærrelinje er en modkørende ikke vigtig.


Vær særlig opmærksom på "de rigtige forhold"?

Du skal være særlig opmærksom på forhold, der har betydning for din kørsel de næste 2-3 sekunder frem. Hvis du bremser for noget vigtigt, f.eks. en jernbaneoverskæring eller en person, som vader ud foran dig, skal du ikke være særlig opmærksom på de andre forhold, som også er på et billede, typisk ting langt fremme i billedet (4-8 sekunder).

Altså, forhold efter det, du lige har bremset ned for, er ikke vigtige lige nu.


Se og læs/lyt godt efter?

Skal du sætte i gang fra vejkanten, skifte en vognbane eller lignende, og du i sidespejlet kan se, at der er frit bagude, afgør det, hvad du skal gøre nu:


Du får at vide/og kan se:

Der er ingen kørende bagude

Så er der frit bagude, og så er det fordi du allerede har orienteret dig korrekt. Derfor kan du godt udføre manøvren, hvis forholdene i øvrigt er ok. Kan man tjekke den blinde vinkel, er det selvfølgelig vigtigt.

Der er ikke frit bagude i sidespejlet

Så skal du normalt ikke sætte i gang eller skifte bane, medmindre bilen er meget langt bagude. Bemærk, hvis bilen bagude kører samme hastighed, kan man sikkert foretage både sammenfletning og vognbaneskift.

I det hele taget kan man fuldføre mange manøvrer, hvis bilerne er meget langt væk.

Andre forhold om bilen kan være regler om alm. kørekort kat. B, regler om alkohol mm.

Du skal huske fakta om bilens længde, højde, og hvornår langt gods skal afmærkes.

Du skal vide, hvad et kørekort kat. B giver føreren ret til at betjene, hvor mange passagerer der må medbringes i en bil (stor bil), bilens højst tilladte totalvægt og hvilken størrelse påhængsvogn der må køres med.

Dertil skal du kunne huske promillegrænser, medicinregler og hvornår man bliver straffet.


I tvivl om svaret?

Er du i tvivl om svaret, så følg din første indskydelse (du har hørt svaret før). Sæt dit kryds, glem spørgsmålet og vær klar til det næste billede eller spørgsmål. Du kan evt. sætte et mærke og vende tilbage til spørgsmålet. Pas på ikke at overtænke.

Der er mindst 50% sandsynlighed for, at dit kryds er sat rigtigt pr. x (kryds).

Bruger du for lang tid på et spørgsmål, kan det påvirke dine andre besvarelser negativt pga. tidspres og tankemylder. Det er især her, at øvelse gør mester, for så kan du genkende en masse af spørgsmålene og være på forkant, hvilket giver dig en masse overskud.


Sig ikke dig selv imod?

Der findes spørgsmål i teoriprøven, hvor du nemt kan komme til at modsige dig selv.

Hvis du f.eks. svarer (x) til at fortsætte med uændret hastighed, så skal du svare (x) til at flytte foden til bremsen. Hvis du flytter foden til bremsen, fortsætter bilen naturligvis ikke med uændret hastighed.


Hvis du svarer (x) til at skifte bane, skal du ikke svare (x) til at holde din bane. Det er jo konsekvensen af, at du skifter bane.


Simple lette spørgsmål

Mange af teoriprøve-billederne er enkle, og spørgsmålene lette at svare (x) til. Måske for nemme eller så simple, at du måske taber koncentrationen. Pas på, du ikke begynder at lede efter et problem, som ikke er der. Nogle gange er det bare nemt. Fire gange (x) kan sagtens vise sig at være tilfældet, men lyder spørgsmålene for underlige eller for overraskende, så lad være med at svare i det felt. Selvom det er "nemt," er det vigtigt, at du planlægger tid til at øve forskellige teoriprøver, så du møder de forskellige lovregler og bliver bedre til at vurdere trafiksituationerne.


Svar med det samme, men vend tilbage senere og kik igen. 

Når du øver dig, så prøv at svare med det samme. Undgå at bruge for lang tid på et spørgsmål. Sæt dit kryds, også selvom du er i tvivl. Har du sat dit kryds, så ved du, hvad du skal rette, når du vender tilbage til spørgsmålet. Læs spørgsmålet en gang, kig på billedet igen.


Hvis du synes, du har for mange fejl og har svært ved teoriprøven, så er det fordi, du ikke har øvet nok. Prøv at øve på nogle flere teoriprøver efter at have læst dette "Grøn Køreskoles gode råd og tips til at bestå teoriprøven."


Fortæl venligst mig, hvis du ikke føler dig klar nok til din prøve, så vi sammen kan gøre noget ved det. Grøn Køreskole er her for at hjælpe dig.

Målet er, at du skal bestå.

Og har du tid så har jeg fundet nogle gratis prøver her

​Med venlig hilsen

Grøn Køreskole

Leander Kokspang​