Kontrol spørgsmål til praktisk prøve

Køreprøve

Inden du kommer ud og køre med den prøvesagkyndige skal du uden brug af værktøj kunne vise dine færdigheder i kontrollen af bilens lovpligtige udstyr.

•Under kontrollen skal du med egne ord forklare de vigtigste lovbestemmelser om bilens udstyr og de tegn på fejl eller mangler som er under præstationskravene på denne side.

Styretøj: Lovkrav: Let, sikkert og hurtigt.

Du skal kunne kontrollere Styretøjet for:

•Ratslør (ingen). Tjek ved at du udføre kontrollen sådan:

Start Motoren, Med hjul i ligestilling- drej forsigtigt på rattet. Læg mærke til om venstre forhjul straks følge rattets bevægelse.

Få en anden person ”sagkyndige” til dreje på rattet . –så du kan kontroller højre forhjul. ( Det må ikke være ratslør)

•Min bil har ingen servobeholder ! Fordi den har Elektronisk- styring. Men rattet skal kunne drejes fra side til side, uden der kommer ujævn modstand eller sige mislyde.

Dæk:

•Dæk og hjulfælge skal være ubeskadigede. (tjek alle hjul)

•Dæk skal være af samme type på alle hjul. f.eks. Sommerdæk eller vinterdæk

(Gælder ikke nødreservehjul).

•Dækkede skal have korrekt dæktryk.

(Det findes i instruktionsbogen). ”du vil ikke blive bedt om at finde det.

Obs. Forkert dæktryk kan være årsag til over- eller understyring samt skævstækning under opbremsning.

•Dækmønster skal mindst være 1,6 mm i hovedmønstert.

Kontrol: Tjek alle 4 hjul om der opfylder kravende

Forlygter. Lyset skal være hvidt eller gulligt.

1. Lygter og reflekser skal være hele og rene – alle lys skal virke.

2. Lygter skal parvis have ens farve og lys styrke. Reflekser (hvide, bagpå røde) kan være indbygget i lygterne.

•Nærlyset skal være asymmetrisk –så det lyser mere til højre på vejen og det skal kunne oplyse vejen 30 m foran bilen, uden at blænde.

De vil sige et fald på 1%. Kontrol: tænd nærlyset-Stil dig foran lygten , marker hvor lysstrålen rammer låret, (brug en flad hånd for at presse bukseben ind) så skridter man 1 m. tilbage, og ser efter om nærlysstrålen er faldet med mindst 1cm.

•Fjernlyset (langt lys) skal kunne oplyse vejen mindst 100 m foran bilen. (den blå kontrollampe inde fra bilen)

  • positionslyset skal kunne ses tydeligt på 300 m’s afstand.

  • Hornet (sider midt på ratter) skal have en klar konstant tone.

Baglygter.

•Baglyset skal være rødt

Skal kunne ses tydeligt på mindst 300 m’s afstand. - Uden at blænde.

Stoplys.

Kontrol: vigtigt -start motor. anmod derefter venligst den sagkyndig om at træde på bremsepedal, Du laver kontrollen ved at står bagved og tjekker om stoplyset er væsentligt kraftigere end baglygternes lys. Der skal være 3 Stoplygter (ældre biler kun to). Og de må ikke blænde.

Nummerpladelygter skal have hvidt lys der kan belyse nummerpladen så den kan læses tydeligt på 20 m’s afstand. Kontrol: se efter lys over den bageste nummerplade.

•Reflekser (Røde) (dem skal du kunne finde) vil være indbygget i baglygterne. Og i bunden af bagende.

De må ikke være trekantede.

Blinklygterne du skal kontrollere alle 6 blinkelygter (Evt. tjekke om alle blinklys virker ved at gå rundt om bilen) de skal blinke med gult lys, det kan ses i kraftigt sollys. (hvis de blinker hurtigere end normalt er det tegn på fejl).

•Havariblink skal kunne tænde alle blinklys samtidig. tændes ved f.eks. havari eller uventet kø på Motorvej.


Støddæmpere: Kontrol: tryk ved alle 4 støddæmper

Bilen skal være forsynet med støddæmpere, de skal være virksomme ved alle hjul, (d.v.s straks gå i ro efter en kraftig påvirkning.) vigtigt du må ikke trykke på skærmene. Tryk kun de steder du har fået vist! tip. Åben bagklap bagpå bil for at kunne trykke bedre.


Åbnen motorklap inde og udpeg hvad du bliver bedt om.Motor og må ikke udvikle unødig røg . Kontrol; Start motoren, og se om røgen er klar.

Olie (papir findes i handskerum) tag oliepind op tør den af. Sæt den derefter i igen– tag den op og lav kontrollen.

•Kølervæskestanden skal være mellem min. og maks.

•Udstødningen Kontrol: På hug find udstødning bagpå bil- skal være tæt og sidde fast. Den må ikke udvikle unødig støj. Giv selv gas, og lyt efter støj.

1. Kølervæskestanden skal være mellem min. og maks.

2. Sprinkler væske - tilstrækkeligt, så det kan holde forruden ren med viskere og vasker.

3. Oliepind skal være mellem min. og maks. Mærket.

4. Olie påfyldning.

5. Motoren må ikke ryge eller støje unødigt, Udstødningen skal side fast og være tæt.

6. Bremsevæskestanden skal være mellem min. og maks. Skal efterses hvis kontrollampe for bremser lyser under kørsel.

Lyser ABS-bremserne stadig kort efter igangsætning, er det kun lovligt at køre til nærmeste værksted.

bremser

Driftbremsen. Lovkrav :

Sikkert, hurtigt og virksomt uanset belæsning og Hastighed.

Når du træder på bremsenpedal (trædes hårdt) må vanding (det den synker) ikke føre bremsepedalen helt i bund, heller ikke når der trædes konstant på bremsepedalen. Går den helt i bund. kan det være tegn på utæthed i bremsesystemet).

Pedalvandringen er i øvrigt afhængt af bilmærket (fabrikatet). Kontrol: Hold bremsen nedtrådt 5-10 sek ved konstant tryk.

Tjek af vaccumforstærker/bremseforstærker Kontrol: sluk motor pumpe 4 gange på bremsepedalen til den bliver hård, Mens den holdes nedtrådt startes motoren, bremsepedalen må nu synke lidt, - dog ikke helt i bund. Da det er det tegn på fejl.

Motorrum: Bremsevæskestanden skal være mellem min. og maks.

· Parkeringsbremse skal være mekanisk og virke på mindst to hjul på samme aksel. Skal kunne holde bilen på en hældene vej. Den skal kunne blive stående i fastspændt tilstand.

Du skal køre efter de anvisninger, som den

motorsagkyndige giver.

•Anvisningerne gives tydeligt og i så god tid, så du kan nå at opfatte og forstå dem.

•Den motorsagkyndige skal gribe ind ved brug af bilens betjeningsudstyr, hvis det er nødvendigt af hensyn til sikkerheden, men ellers ikke.

•Den prøvesagkyndige må ikke tvinge dig ind i unormale færdselssituationer.

•Dog kan baglæns kørsel, herunder baglæns kørsel omkring hjørne indgå stikprøvevis. Men kan kun kræves udført med nogen præcision.

Husk Pas !

Før man går op til den praktiske prøve skal man have bestået den teoretiske prøve.

Til den praktiske prøve skal du medbringe dit pas eller tidligere udstedte kørekort f.eks. Traktor eller knallert.

Er du alm. elev på køreskolen har kørelærer din ansøgning om kørekort og den udfyldte og underskrevne lektionsplan (Logbog) med. Hvis ikke tag med!

Prøven har normalt en varighed på 30-35 minutter, men kan om nødvendigt forlænges.

Den kan også afbrydes før tid, hvis din kørefærdighed er meget ringe.

Under prøven anses Du som bilens fører med deraf følgende ansvar og forpligtelser. Derfor har skolevognen ingen skolevognsskilt på taget under selve køreprøven.

Evt. Betaling skal være betalt.

Og udleveret låne teorbøger, cd'er mm. Skal jeg have i hånden -Inden køreprøven.

Vær godt forberedt! Der tillades ikke større fejl eller indgreb.

De fleste yder kun 85% af deres bedste til køreprøven, derfor dumper 1 ud af 4 køreprøven i Danmark Fortæl din kørelærer, hvis du ikke er eksamensmenneske. Eller du ikke føler dig helt klar til køreprøven.

For det er vigtigt du kan betjene bilen på en sikker måde. Bruge og huske dine gear på det rigtige tidspunkt, orientering dig korrekt med brug af spejle og skulderkik, have især styr på bilens placering og kontrollere rat drejning. Er der manøvre hvor du føler dig usikker. f.eks. højresving, rundkørsel, parkering mm. Er det vigtigt du fortæller din kørelærer om det. Din usikkerhed bliver nemt opdaget og afsløret under en køreprøve. Så det er vigtigt den bliver fjernet så meget som muligt. For nogle er der bedre eller nødvendigt med ekstra kørelektioner frem for at satse. Så spares der i sidste ende for nyt prøvegebyr, flere køretimer og leje af skolevogn. Hvis det er nødvendigt er der også mulighed for at aflyse din køreprøve minimum 5 hverdage før din køreprøve ingen kl.12.00.

Men frygt ej, for du kan godt når du er godt forberedt!

Du skal kun kunne betjene bilen næsten rigtig. Bare du køre sikkert. Husk at se langt frem. Placere dig især rigtige, se efter kørebane striber, holder øje med div. tavler, din hastighed, hav god sideafstand til biler/cykler Og hele tiden den super god orientering. Så er dit kørekort hjemme.

Held og lykke med din køreprøve.

Leander Kokspang