Skolevogn

Den grønne skolevogn

I forbindelse med mit 10 års Jubilæum som kørelærer. er det blevet tid til en ny skolevogn. Den er nøje udvalgt for at give en ekstra god oplevelse til dem der tage kørekort hos Grøn Køreskole.

• ​Denne bil kører 27 km/l på landevejen og 25 km/l ved blandet kørsel.
  • Den er valgt som en større SUV
  • Den er nem at betjene​

Jeg har i mange år godt kunne tænke mig at få mine elever mere op i højden, så de vil få et bedre overblik, på den måde virker trafikken mere overskuelig, og man er ikke den lille part i trafikken. så man som ny elev føler at man sig mere hævet op og sikker.

Den har selvfølgelig super gode indstillings muligheder for både sæde og rat, så den kan tilpasses hvert enkelt elev. store som små. og den har særlige støddæmpere så bump ikke følers så voldsomme.

Dertil har den lavgear så den er super nem at håndtere og manøvrere sig nemt, ubesværet og effektivt omkring forhindringer div. sensor advarer hvis man kommer for tæt på ting både foran, bagude og til siderne. Med lavgear er det ekstra nemt at tage sving på den rigtige måde, og det giver ekstra tid til at tjekke spejle og skulder.

Skolevognen er særligt bestilt med et parkerings program, der hjælper dig med at bevare overblikket under baglæns kørsel. Det sker via kamera og animation der viser bilen i fugleperspektiv og animation viser hvor bilen køre hen-af når man drejer på rettet. Det er virkelig en stor hjælp for nybegyndere. Den kan dog desværre ikke parkering selv.

Mine elever har taget rigtig godt imod den nye skolevogn, Men nu er det også nemt for dem. hvis det regner starter den selv vinduesviskere, den fortæller hvilket gear man skal bruge, så er det bare med at holde øje med hastigheds tavler ( det klare bilen faktisk også) Men så indstille fartpiloten.

Skolevognen er selvfølgelig valgt i den grønneste variant, stod det til mig måtte det gerne have været en el-bil eller Hybridbil. Men det muliggøre lovgivningen ikke til alm. kørekort B

Det er en Dieselbil med 130 hestekræfter, den køre 25 km pr. liter ganske imponerende for biler i den klasse.

Det er en Euro 6,2 motor med Adblue. Adblue er et miljøvenligt stof som betragtes som uskadeligt. det sprøjtes ind i udstødningen under kørslen og nedbryde kvælstofilte i udstødningen hvorefter bilens partikelfilter opfanger 99,9 pct. af de sundhedsskadelige partikler.

Så mere grønt kan det næste ikke blive.

Hr. Kørelærer

Leander Kokspang

Skolevogn af den nyeste generetion hjælper dig godt på vej:

• Blød og ny kobling - nem at kontrollere.
  • Ekstra sæde og rat indstilling - så du sider godt og nemt kan betjene instrumenter og pedaler
  • Gearskift indikator – fortæller hvornår du skal skifte gear
  • Active Safety Brake med Distance Alert - funktion der kan nødbremse bilen automatisk
  • Active Lane Keeping Assist - Vejstribe alarm der selv styrer bil på ind på plads når du rammer kantlinjer. - virkelig en god hjælp især i starten af kørekort uddannelensen
  • Manøvrerings- og parkeringshjælpesystemer - Gør det enkel og nemt for nybegynder at lave og forstå parkering både parallelparkering og parkering baglæns i p-bås.
  • Skiltegenkendelse af farttavler og anbefalinger - så er der ingen undskyldning for at have overset tavlen med hastigheden på vejstrækningen.
  • Aktiv fartpilot eller fartbegrænser- Ser den sagkyndige gerne i brug til køreprøven
  • ​Regn sensor – tænder selv viskerbladene på forruden, og justerer selv hastigheden op/ned ved behov (så du kan fokusere på kørsel eller køreprøve)
  • Automatisk todelt klimaanlæg – giver dig god koncentration og fokus
  • Uopmærksomhedsalarm
  • Blindvinkelovervågning
  • Og meget mere...

Bla. bakkeholder ”Hillholder” Det hjælper når man i bilen vil lave en igangsætning op af en bakke, ​så man ikke triller tilbage.

Sådan gør du: Tryk kraftigere på bilens bremsepedal - du har nu 3 sekunder til at finde dit koblingspunkt og du køre frem, uden at trille tilbage først (meget rart i situationer, hvor der er en holdende bil bag os)

Den har også Automatisk lyssensor der altid køre med det mest optimale lys, som f.eks automatisk blinder ned for modkørende eller biler fra sideveje i mørke. og blinder op igen når der er fribane uden trafik - En funktion vi ikke kommer til at bruge - du skal lære at kunne begå dig i trafikken. uden automatisk hjælp ;-)