Kør Grøn

12 grønne råd

​Lær at kør energi- og miljørigtigt. og spar 10 og op til 20%** Kører du 20.000 km om året i din benzinbil, som normalt kører 13,5 kilometer på literen, så kan du spare ca. 1400 kroner om året

ved at forbedre dit brændstofforbrug med bare 10 %.

En virksomhed med 25 dieselbiler, som kører 16,5 kilometer pr liter, kan spare ca. 55.000 kroner og ca.15 tons CO2 hvis alle chauffører skærer bare 10 % af deres forbrug.(kilde: www.kørgrønt.dk -Alt andet er helt sort.)

**Dokumentation for effekt er lavet af: Center for Grøn transport- Trafikstyrelsen.

Læs Grøn Køreskoles 12 mest værdifulde tips til at spare på brændstoffet under her:

1. Varm ikke motoren op i tomgang

​Kør så snart bilen er startet. Så opvarmes motoren bedst og forurener mindst muligt, Du spare samtidig brændstof og hermed penge.

I det hele taget undgå unødvendig tomgang. Hvis du stopper i over 5 sek. så sluk for din motor. f.eks, på tanken, genbrugsstation, foran lukket jernbane bom, i MacDrive.

2. Accelerer hurtigt, skift hurtigt gear, og bliv i højest mulige gear

​Det er afgørende for at holde bilens brændstof-forbrug nede. Accelerer ved at give ca. halv gas på gaspedalen, og skift så hurtigt og så tidligt op i gear som muligt.

Spring gerne bilens 3 gear over. Undgå at accelerere voldsomt og aggressivt. Det er ikke godt for miljøet.

3. Kør i højst mulige gear.

Husken meget blød speederfod- og pas nu på farten!

I mange biler kan man køre 50km/t i 4.Gear og 60km/t i 5. Gear.

Lad ikke bilen sejtrække ved kørsel op af bakke. Lav så hellere et hurtigt gearskift ned i gear

I stedet for at køre i frigear ned af en bakke, skal man i stedet slippe gaspedalen helt. Så aktiveres bilens "fuel cut off". Så forbrænder du intet brændstof. Din fart opretholdes. Man kan bruge de "højere" motoromdrejninger til at komme op ad en bakke igen.

4. Læs trafikken og kør jævnt med en glidende hastighed.

Se godt fremad, især efter lyskryds. Undgå høj hastigheden mod rødt lys. Motorbrems dvs. i god tid tilpas hastighed ved hjælp af gearskift og bremsen.


Det skal ved fremkørsel mod lyskryds, helst nå at skifte til grønt lys igen. Ved at opretholde den glidende hastighed, slipper du for stop. Forsøg også at holde styringen så lige som muligt, da dækkets drejemodstand også får brændstofforbruget til at stige.

5. Sådan motorbremser du frem til stop.

Mange nye som gamle bilister har lært, og lærer stadig, at træde kobling i bund/frigear under fremkørsel mod stop.

Det bruger brændstof da bilen er i ”tomgang” :-(

Slip i stedet gaspedalen helt, mens bilen er sat i gear, så aktiveres bilens ”fuel cut off”. og motoren forbrænder intet brændstof. :-) Brug dit fremsyn og undgå at køre for hurtigt frem til et rødt lyssignal.

a. Slip gaspedalen helt. Brug ikke din kobling.

Brems gerne imens bilen er sat i gear. Dvs. man bremse bilen ned i omdrejninger . Under 1000 o/min er der chance for bilen hopper og går i stå.

F.eks. kan bilen´s 3. gear bremses ned til ca. 25 km/t

b. Lav et gearskift til 2. gear, og kør langsomt frem mod lyssignal blev i bilen´s 2.gear så længe som muligt. Vis bilen´s omdrejninger er omkring de 1000 o/min, giv lidt gas.

c. Din hastighed skulle gerne være så lav at det bliver en blød behagelig bremsning, vis der undervejs ikke allerede er skiftet til grønt. Brug først din kobling 5-7 meter før stoplinie. Du har nu brugt meget lidt brandstof. Husk brændstoftips nr.2

Vær at vide:

Jo længere tid du motorbremser jo mindre Co2

Bilen giver et RYK vis motoromdrejninger ikke passer sammen under gearskift. Find koblingpunkt forsigtigt.

Brug ikke 1.gear til mortorbremsning.

Man kan motorbremse direkte fra 4 gear til 2. gear

Du er ikke til ulempe for bagfrakommende, der er rødt lys. Du gør dem en grøn tjeneste.

En fordel er at, du spare på bilens bremseklodser.

Lær så mange forskellige lyssignal intervallerne at kende som muligt.

Du kan køre igennem en hel stor by uden stop - især om aften. Hvis du er heldig og god også i myldretrafik.

Bilture på under 3 km er ikke godt for bilen. Disse koldstarter slider hårdt på motoren og olien.

Og bilen storforbruger brændstof- typisk vil bilen køre 4-6 km pr. liter - Så snup cyklen, den forbruger kun kalorier.

De mange igangsætninger og standsninger bruger meget brændstof

9. Giv bilen regelmæssig service.

Det er klart motoren skal være i perfekt form.

Du skal sikre dig, at du bruger den korrekte olie. Undgå tilstoppet oliefilter og luftfilter. En dårlig vedligeholdt motor kan forøge dit brændstofforbrug med op til 50 %. Beskidte tændrør kan forøge dit brændstofforbrug med 5 %.

Den korrekte olie vil forbedre din bils brændstofeffektivitet med 1-2 %. Tjek også for støv og snavs på bremseklodserne, da det kan koste dig 2-5 %

Er dæktrykket bare 0,5 bar for lavt, giver det dårligere vejgreb og styring og dermed en mindre sikker bil. Det lave dæktryk kan øge dit forbrug og CO2-udslip med op til 10 %.

Fjern unødvendige genstande fra bilen. Afmonter cykelholder, tagbøjler og tagboks.

Vindmodstanden bremser bilen, så du får et øget brændstofforbrug på 10 %. Nedrullede vinduer koster typisk 4 % i ekstaforbrug.

Brug din bils interne ventilationssystem og kun aircondition når det er nødvendigt. Brug minimum aircondition et kvarter månedligt for at holde det i form.

Ved brug forøger du dit brændstofforbrug med op til 3-7 %. Brug heller ikke sædevarmer, elbagrude, gps, dvd og lignende, når det ikke er nødvendigt.